Nieuwe wetgeving in 2026: wat betekent dit voor uitzenders en inleners?

Nieuwe wetgeving in 2026: wat betekent dit voor uitzenders en inleners?

De arbeidsmarkt in Nederland blijft in beweging, en met de aankomende veranderingen in 2026 zal dit niet anders zijn. Ondanks eerdere pogingen om de flexibiliteit van de arbeidsmarkt te reguleren, blijven er problemen bestaan, met name rondom arbeidsmigranten en flexibele arbeidsrelaties. Om hier iets aan te doen, introduceert de overheid op 1 januari 2026 drie nieuwe wetten. Wat betekenen deze veranderingen voor jou als uitzender of inlener? Dit artikel geeft een duidelijk overzicht van de nieuwe verplichtingen en uitdagingen.

De drie nieuwe wetten die je moet kennen

1. Wet VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden)

De Wet VBAR heeft als doel de groeiende ZZP-markt te reguleren. Als uitzender of opdrachtgever van ZZP’ers krijg je te maken met strengere regels omtrent de beoordeling van arbeidsrelaties. Dit betekent dat het belangrijker wordt om te zorgen dat je de juiste contractvormen gebruikt om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

2. Wet Meer Zekerheid Flexwerkers

Deze wet verbiedt het werken met oproepcontracten en moet zorgen voor meer zekerheid voor flexwerkers. Dit betekent dat uitzenders en detacheerders vaste contracten zullen moeten aanbieden om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het verdwijnen van oproepcontracten kan de flexibiliteit binnen sommige sectoren verminderen, maar biedt werknemers meer stabiliteit.

3. Wet Toelating ter Beschikkingstelling van Arbeidskrachten (WTTA)

Misschien wel de meest ingrijpende wet voor inleners en uitzenders, de WTTA legt nieuwe verantwoordelijkheden op. Zowel uitzenders als inleners zullen meer aansprakelijkheid dragen voor het naleven van arbeidsrechtelijke verplichtingen. Dit betekent dat je als inlener zorgvuldig moet controleren of je zaken doet met betrouwbare uitzenders en detacheerders, aangezien overtredingen jou direct kunnen raken.

Handhaving blijft een knelpunt

Hoewel de nieuwe wetten erop gericht zijn de arbeidsmarkt eerlijker te maken, blijft de handhaving een zorgpunt. We hebben in het verleden gezien dat misstanden ondanks strengere regels blijven voortbestaan. Een goed voorbeeld hiervan is de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) uit 2016. Ondanks de extra administratieve lasten voor bonafide uitleners, werden malafide partijen niet effectief aangepakt. Het is daarom essentieel dat de handhaving van deze nieuwe wetten daadkrachtig is om daadwerkelijk verandering te brengen.

(bron: Reijmers, M. (2024). FlexKnowledge)

Notitie door The AdminPeople

Het lijkt misschien alsof de WTTA betrekking heeft op alle vormen van terbeschikkingstelling, inclusief het inhuren van ZZP’ers. Dit is echter niet het geval. De WTTA richt zich specifiek op uitzenders en detacheerders die personeel ter beschikking stellen waarbij er sprake is van leiding en toezicht door de inlener. In het geval van ZZP’ers kan er, juridisch gezien, geen sprake zijn van leiding en toezicht door de inlener, waardoor de WTTA hier niet van toepassing is.

Wel wordt verwacht dat grote inleners gaan eisen dat bureaus een WTTA-toetsing hebben doorstaan. Maar als een bureau uitsluitend met ZZP’ers werkt, kan het deze toetsing simpelweg niet doorstaan. Dit betekent niet dat een dergelijk bureau malafide is; het werkt enkel buiten de reikwijdte van de WTTA. In dit geval biedt een NEN-certificaat, uitgegeven door de Stichting Normering Arbeid (SNA), de enige vervangende zekerheid. Wanneer een bureau echter ook maar één medewerker onder leiding en toezicht uitleent aan een derde partij, ongeacht de aard van het dienstverband, moet het wél een WTTA-toetsing ondergaan.

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Of je nu werkt met ZZP’ers, flexwerkers, of internationale arbeidsmigranten, je moet je voorbereiden op de veranderingen die deze nieuwe wetten met zich meebrengen. Als uitzender of inlener ben je nu niet alleen verantwoordelijk voor je eigen administratie, maar ook voor de naleving van de regels door de partijen waarmee je samenwerkt. Het is belangrijk om op tijd te anticiperen en ervoor te zorgen dat je klaar bent voor de nieuwe eisen.

Voor uitzenders betekent dit dat contracten en samenwerkingen zorgvuldig herzien moeten worden. Inleners zullen nog meer verantwoordelijkheid moeten nemen in hun controle van partijen waarmee ze samenwerken, om boetes en andere juridische consequenties te vermijden.

Actie ondernemen vóór 2026

De tijd om in actie te komen is nu. Zorg ervoor dat jouw organisatie voorbereid is op de nieuwe realiteit van de arbeidsmarkt in 2026. Herzie je contracten, evalueer je samenwerkingsverbanden, en maak je team bewust van de nieuwe verplichtingen die deze wetgeving met zich meebrengt.

Met deze nieuwe wetten staan we aan de vooravond van grote veranderingen in de Nederlandse arbeidsmarkt. Wil je weten hoe jouw organisatie zich het beste kan voorbereiden? Neem contact op met ons team voor advies op maat.

Neem gerust contact met ons op

Heb je vragen, opmerkingen, of wil je weten hoe wij uw organisatie verder kunnen helpen? Vul het formulier in of bel ons op 0348-490006 voor meer informatie of om een vrijblijvende, persoonlijke afspraak te maken.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Recente kennisartikelen

Update: Toetsingskader arbeidsrelaties beschikbaar bij Belastingdienst

Onlangs heeft de Belastingdienst het langverwachte toetsingskader voor arbeidsrelaties gepubliceerd. Dit document, dat eerder door de minister was toegezegd, biedt duidelijke richtlijnen voor zowel...
Lees meer

Minister moet invoering wet toelatingsstelsel wederom uitstellen. Justis kan uitvoering niet aan.

De invoering van de Wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (WTTA) is wederom vertraagd. Justis, de instantie die verantwoordelijk zou zijn voor de uitvoering, heeft...
Lees meer

Tweede Kamer pleit voor ‘zachte landing’ bij handhaving op schijnzelfstandigheid: wat betekent dit voor zzp’ers en opdrachtgevers?

In een recent debat in de Tweede Kamer werd opgeroepen tot een ‘zachte landing’ bij de handhaving op schijnzelfstandigheid. Vooral partijen zoals VVD, NSC,...
Lees meer