Hoe zorg je voor verbondenheid tussen jou en je collega’s als ze thuiswerken?

Hoe zorg je voor verbondenheid tussen jou en je collega’s als ze thuiswerken?

We hebben het ondertussen al vaak gehoord, maar na de coronacrisis krijgen we ‘het nieuwe normaal’. Onderdeel van deze nieuwe situatie is dat we naar alle waarschijnlijkheid vaker gaan thuiswerken. Veel mensen werken nu noodgedwongen thuis en merken dat er toch meer mogelijk is dan voorheen gedacht. Zo is bellen via teams of skype toch niet zo ingewikkeld. We zijn allemaal wat flexibeler geworden en hebben ons aangepast aan het feit dat niet alles even soepel verloopt.

Toch zijn er ook minder leuke dingen te noemen aan thuiswerken. Een daarvan is de eenzaamheid. Je mist de aanspraak met collega’s, het even makkelijk overleggen, en het wordt steeds lastiger om je werk-privébalans gescheiden te houden. Een vraagstuk waar organisaties zich nu mee bezig houden is: hoe zorgen we ervoor dat werknemers zich onderling en met de organisatie verbonden voelen nu dat ze thuiswerken. Dit vraagstuk komt voort uit de gedachten dat we elkaar nu minder zien, we minder met elkaar delen en de communicatie op een andere manier plaats vindt. 

Communicatie en HR  

Zoals ik net al zei, zien we elkaar minder face-to-face. Dat zorgt ervoor dat de communicatie tussen collega’s en vanuit de organisatie steeds belangrijker wordt. Ondanks dat we elkaar niet zien, is de communicatie intensiever dan ooit. Laten we dat vooral vasthouden. Het is dan ook cruciaal voor leidinggevenden om in contact te blijven met hun werknemers. Zo blijf je verbonden met elkaar. Op deze manier kunnen zij hun betrokkenheid laten zien. Het is handig wanneer je als bedrijf een beleid hanteert wat betreft de communicatie op afstand. Wie moet dit beleid dan gaan maken?

Er is een afdeling die voor zowel de organisatie als voor de werknemers werkt. Zij proberen de twee werelden met elkaar te verbinden. Dit doen zij onder andere door ervoor te zorgen dat de communicatie in de organisatie soepel verloopt. Ik heb het natuurlijk over HR. HR kent haar werknemers en de organisatie als geen ander. HR weet wat de behoeftes zijn en waar nog storingen worden veroorzaakt. De HR-afdeling maakt een beleid dat zorgt voor soepele communicatie, de verbondenheid in stand blijft en dat iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt.  

Voorbeelden uit de praktijk 

Je ziet dat bedrijven steeds creatiever gaan nadenken over hoe ze deze tijd het beste kunnen doorkomen als een team. Vele van deze leuke ideeën worden dan ook gedeeld als succesverhalen op LinkedIn. Als organisatie wil je een eenheid uitstralen en dat kan alleen als iedereen zich betrokken voelt en zich gewaardeerd voelt. Er zijn veel dingen die je kunt doen als organisatie waarin je een blijk van waardering kan uiten naar je collega’s.  

Denk bijvoorbeeld aan kleine brievenbuscadeautjes. De cadeautjes zelf zijn niet wat het bijzonder maakt, dat doet de boodschap die erachter zit. Deze tijd vraagt van je werknemers, aanpassingsvermogen, flexibiliteit, discipline, etc. Je mag ze daar best voor bedanken. Het is namelijk niet niks. 

Andere organisaties maken een corona nieuwsbrief. Omdat iedereen op afstand werkt, maken zij een nieuwsbrief met updates, nieuws, leuke feitjes en verhalen. Zo krijg je als werknemer nog een beetje mee wat er allemaal speelt binnen de organisatie. Op deze manier zorg je voor betrokkenheid.  Al deze uitingen van waarderingen zorgen er als een bonus ook nog eens voor dat je naar voren komt als aantrekkelijke werkgever. Wil je meer weten over hoe je een aantrekkelijke werkgever kunt zijn? Lees dan onze blog ‘Aantrekkelijk werkgeverschap’.  

Tips 

Hoe kan je het beste aan je werknemers laten zien dat je je betrokken voelt bij hun situatie en dat je ze waardeert? Hieronder staan een paar tips voor het uiten van waardering: 

  • Je kan een leuke advertentie/post op sociale media zetten waarin je je waardering naar je werknemers uit. 
  • Blijf complimenten geven, ook al zit je verder uit elkaar. Complimentjes blijven belangrijke drijfveren voor mensen. Het zorgt ervoor dat ze nog gemotiveerder te werk gaan. Zorg er wel voor dat het compliment echt gemeend is, anders zit er geen waarde aan. Zorg er dus ook voor dat je het goed timet. 
  • Zorg als manager/leidinggevende voor persoonlijk contact met je werknemers. Niet alleen via teamcalls, maar in een 1-op-1 gesprek. Door een gesprek aan te gaan waarin je interesse toont in hen en hun situatie, zal de verbondenheid groter worden.

Tot slot de belangrijkste tip: veel bedrijven hebben in deze situatie hun communicatie al aangepast om hun werknemers, en diens drijfveren beter te leren kennen, én hun waardering uit te spreken voor de inzet en flexibiliteit.  

Laten we dat in het “nieuwe normaal” vasthouden en blijven doen! 

Wat doen jullie aan interne communicatie nu? Geef ons je voorbeelden ter inspiratie voor anderen.

Neem gerust contact met ons op

Heb je vragen, opmerkingen, of wil je weten hoe wij uw organisatie verder kunnen helpen? Vul het formulier in of bel ons op 0348-490006 voor meer informatie of om een vrijblijvende, persoonlijke afspraak te maken.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Recente kennisartikelen

Update: Toetsingskader arbeidsrelaties beschikbaar bij Belastingdienst

Onlangs heeft de Belastingdienst het langverwachte toetsingskader voor arbeidsrelaties gepubliceerd. Dit document, dat eerder door de minister was toegezegd, biedt duidelijke richtlijnen voor zowel...
Lees meer

Minister moet invoering wet toelatingsstelsel wederom uitstellen. Justis kan uitvoering niet aan.

De invoering van de Wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (WTTA) is wederom vertraagd. Justis, de instantie die verantwoordelijk zou zijn voor de uitvoering, heeft...
Lees meer

Tweede Kamer pleit voor ‘zachte landing’ bij handhaving op schijnzelfstandigheid: wat betekent dit voor zzp’ers en opdrachtgevers?

In een recent debat in de Tweede Kamer werd opgeroepen tot een ‘zachte landing’ bij de handhaving op schijnzelfstandigheid. Vooral partijen zoals VVD, NSC,...
Lees meer